Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa

Tämä kirja oli hieman jo vanha sosiaalisen median alalle, kun painosta alkaa olla lähemmäs 10 vuotta. Tämä takia en suosittelisi kirjaa luettavaksi vaan etsimään uudemman alan kirjan. Kirjasta kuitenkin löysi edelleen joitain asioita, joita pystyy yhä käyttämään. Yksi näistä oli esimerkiksi verkkonäkyvyyden saanti.

Kirjassa kerrottiin hyvä vinkki uudelle sivustolle, miten sen saa paremmin näkyviin hakutuloksissa, asia kerrottiin näin: ”Ensinnäkin oma sivustosi nousee hakutuloksissa ylemmäksi sen ansiosta, että siihen linkitetään muista sivustoista tietyn aihepiirin sisällöistä. Tämä on niin sanottua off site -hakukoneoptimointia, mikä tarkoittaa oman sivuston ulkopuolisten tekijöiden optimointia.” Vinkki oli itselle hyödyllinen, sillä projekteissa tulee usein tehtyä uusia sivustoja. Asia oli kuitenkin jo minulle ennestään tuttu.

Kirjassa oli myös puhetta, kuinka sosiaalista mediaa pystyy soveltamaan asiakkaiden ostopäätökseen. Tämä asia oli minulle hyödyllinen ajatellen projektia, jonka saatan saada tulevaisuudessa. Projektissa minun tulisi saada tapatuman liput myytyä ennakkoon. Ennakko ostoon vaikuttaa paljon tietoisuus tulevasta ostosta, jolloin sosiaalinen media on helppo valjastaa sopivaksi työkaluksi. Sosiaaliseen mediaan voi julkaista sopivia tekstejä ja kuvia, jolloin tulevat asiakkaat tietävät paremmin mitä he ovat ostamassa. On myös hyödyllistä saada muutama käyttäjä ketkä ovat tuotteen kanssa jo tuttuja ja tuotteeseen tyytyväisiä kehumaan omaa tuotetta tai kokemustaan somessa. Tämä helpottaa muiden päätöstä ostotapahtumasta.

 

Teemu Korpi, Werkkommerz, Tampere 2010

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *