Brändin ilmeen johtaminen

                                      Kirja: Brändin ilmeen johtaminen (2019)
                                      Kirjailija: Juha Pohjola


Brändin ilmeen johtaminen on hyvä kirja jokaiselle tradenomille. Tänä vuonna julkaistu kirja on hyvin ajankohtainen, brändi on nykyään muutakin, kuin toistuvien visuaalisten elementtien käyttöä. Brändi on kuluttajan kokonaisvaltainen kuva tuotteesta ja yrityksestä, ”päälleliimatulla” brändillä ei pärjää enää pitkälle.

Hyvä tapa saada kokonaiskuva brändistä on muistaa termi ”design management”, jonka pääosat ovat viestintä, tuote, tapa toimia ja toimintaympäristöt. Tämä korostaa sitä, että logo ja värimaailma on vain pieni osa luotettavan brändin luomista.

Nämä osa-alueet on näppärä pohja brändille ja niistä on huolehdittava parhaansa mukaan brändiä johtaessa. Nämä nousevat brändien osat, yhdistettyä entistä nopeampaan viestintään nostaa myös uusia haasteita brändeille.

Brändien haasteita ja kolahduksia:

1. Asiat joihin liittyy tunne muistetaan paremmin, esimerkiksi yrityksen tarina:

Kallo Works sai nimensä Poriin kiinnittyneen Kallon majakkasaaren mukaan. Tuulinen kalliosaari on se paikka Porissa, joka pitää kokea. Saaren kauneus, lujuus ja kestävyys sekä äärimmäiset sääolosuhteet innoittivat rennolla otteella, mutta tinkimättömällä, kovalla ja rohkealla asenteella työtään tekevää porukkaa.

Salo Gaming Expolle tarinaa voi lähteä hakemaan samalta suunntalta: Olen kotoisin Salosta, nuorempana haaveilin mahdollisuudesta päästä tapaamaan ja kilpailemaan muiden samanhenkisten ihmisten kanssa, siksi järjestimme luontevan tapahtuman Salon keskutaan mahdollistamaan tämän ilon muille jne jne.

2. Visuaalisuuden merkitys korostuu mielenkiinnon herättäjänä digitaalisissa kanavissa. Mainoksia ja videoita voi verrata tien vieressä oleviin mainoskyltteihin. Mielenkiinto on herätettävä  ja viestin on jäätävä mieleen, ennen kuin auto ajaa ohi. Kilpailu korostuu ja tylsät facebookmainokset jäävät muiden jalkoihin.

3. Kuluttajan odotukset on otettava huomioon. Esimkerkiksi maitopurkin on täytettävä tietyt odotukset, jotta se päätyy asiakkaan koriin. Näitä odotuksia seurataan kuitenkin aivan liian tarkasti, joka johtaa hyödyntämättömiin erottumismahdollisuuksiin.

4. Aitous ja läpinäkyvyys on oltava mukana kaikessa toiminnassa. Pelkillä mainoksilla ei voi enää ”huijata” asiakkaita. Lähes reaaliaikaisesti leviävä tieto paljastaa brändin epäkohdat nopeasti.

5. Maineen luomiseen menee vuosia, mutta sen voi menettää päivässä.

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *