Digitaalinen markkinointiviestintä

Kirjan päätarkoitus oli kertoa, miten markkinointiviestinnän avulla lisätään myyntiä, kasvatetaan markkinaosuutta ja säästetään kustannuksia. Kirjasta jäi mieleen esimerkiksi Doven ja Fordin ulkoilmamainos, jossa oli puhelinnumero ja täten pystyi osallistumaan Fordin arvontaan tai Doven äänestykseen, eli mainos ei ollut vain joku uusi iskulause vaan se oikeasti aktivoi ihmiset tekemään jotain ja näin aktivoi kuluttajat.

Myöskin mieleeni jäi verkkokauppojen suoramarkkinointi, kuten kirjan esimerkkeinä olivat JPC ja Amazon, jotka lähettävät lyhyitä ja yksinkertaisia viestejä. Esimerkiksi JPC oli lähettänyt kirjan kirjoittajalla Heikki Karjaluodolle syntymäpäivä onnitteluksi viiden euron etusetelin. Mielestäni on erittäin mainitsemisen arvoista, kuinka suuretkin yritykset näkevät vaivaa nimenomaan yksittäisten asiakkaiden tyytyväisyyteen. Helposti ajattelemme, kuinka suuret yritykset mainostavat vain suurilla määrillä rahaa ja työntävät oman mainoksensa jokaiselle kanavalle. Mutta kuten kirjassa ilmeni niin se tapa ei ole nykypäivänä toimiva, sillä kaikki kanavat ovat jo täynnä mainoksia ja ihminen ei pysty muistamaan niistä kuin muutaman prosentin, joten yrityksille on tärkeämpää yksilöidyt mainokset. Kuitenkin yksilöidyn mainonnankin on oltava hienovaraista ja ei liian tungettelevaa.

Kirja oli mielenkiintoinen, mutta kirjassa käsiteltiin vain suuria yrityksiä. En siis itse saanut kirjasta muuta hyötyä, kuin lisää tietoa suurten yritysten keksimistä mainostamisen keinoista, tällä tarkoitan, ettei kirja antanut minulle juurikaan ideoita esimerkiksi projektien mainostamiseen tai jälkimarkkinointiin.

 

Karjaluoto, H. 2010. Digitaalinen markkinointiviestintä. 1. Jyväskylä: WSOY.

2 pistettä.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *