Digitaalisen markkinoinnin manuaali – opas markkinointijohtajille etulinjan insinööreiltä

Kirjoittaja: Juha Salo
Kirjapisteet:

Kirjaa oli mielestäni miellyttävä lukea, sillä se oli helposti lähestyttävä, tiivis ja tarjosi hyviä vinkkejä markkinoinnin kehittämiseen käytännönläheisesti.

Haluan nostaa kirjasta esille insinöörimäisen markkinoinnin manifestin:

  1. Tärkein on ihminen. Arvosta, kuuntele ja ilahduta palvelusi käyttäjiä ja markkinoinnin vastaanottajia.
    • Markkinointi on turhaa, jos ketään ei kiinnosta. Markkinoinnin tulisi olla suunnattu oikealle kohderyhmälle ja sen olisi hyvä puhuttaa, ja herättää kiinnostusta. Osuuskuntana teemme paljon yhteistyötä projektien asiakkaiden kanssa, jotta voimme edistää heidän liiketoimintaansa mahdollisimman paljon, samalla itse oppien.
  2. Markkinoijan tärkein tehtävä on löytää ne keinot ja toimintatavat, jotka johtavat yrityksesi kasvuun ja kannattavuuteen. Tämä ei tapahdu jälkikäteen, vaan suunnitelmallisesti mitaten ja kokeillen.
    • Suunnitelmallisuutta ei saa unohtaa uusia työkaluja ja menetelmiä testattaessa. Suunnitelmallisuudessa voi hyödyntää skenaarioajattelua, joka mahdollistaa erilaisten mahdollisten lopputulosten suunnittelun ja toteuttamisen. Kokeiluja tehtäessä on jatkuvasti analysoitava ja lopetettava sellaiset kokeilut, jotka eivät tuota haluttua tulosta. Jos jokin ei toimi – lopeta se mitä olet tekemässä ja siirry eteenpäin.
  3. Markkinoinnin on annettava hyötyä sekä yritykselle että asiakkaille.
    • Asiakas tuo yritykselle tuloja, joten on tärkeää tuottaa ratkaisuja asiakkaan ongelmiin. Opiskelijaosuuskuntana hyötyä tulee taatusti sekä asiakkaalle että osuuskuntamme jäsenille. Jokainen projekti kerryttää osaamista markkinoinnin saralla.
  4. Käytä ennakkoluulottomasti dataa ja analyysiä: ne antavat sinulle ymmärrystä ja oivalluksia. Luota dataan – älä luuloihin.
    • Data ja erilaiset analyysityökalut antavat valmiita vastauksia siitä, mikä toimii ja mikä ei toimi. Käytämme lukuisia eri analyysityökaluja, joiden avulla voimme pohtia markkinointikampanjoidemme ja projektiemme tuloksellisuutta. Luuloihin ei kannata luottaa, sillä ne eivät kerro tuloksista, eivätkä perustu muuhun kuin oletukseen tuloksellisuudesta. Luuloihin saattaa palaa paljon turhaa rahaa, jotka olisi datan avulla voitu sijoittaa paremmin.
  5. Kerro oma tarinasi, joka on kuuntelemisen arvoinen. Vältä tuhlausta, äläkä tuota mitään keskinkertaista, joka hukkuu kohinaan.
    • Tarina muistetaan paremmin kuin perinteinen mainos. Vaikka olemmekin opiskelijoita, pyrimme työssämme parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen ja hyvän laadun saavuttamiseen. Hinnoittelumme on toki edullisempi kuin alalla pidempään olleiden yritysten, mutta oppimisen ja tehokkaan, yhteistyötä hyödyntävän työskentelyn pohjalta voimme tuottaa laadukkaita projekteja.
  6. Vältä toistuvaa käsityötä. Automatisoi ja hyödynnä uusimpia teknologioita. Rakenna markkinointisi tuotteesi tai palvelusi sisään.
    • Automatisointi auttaa markkinoijaa keskittymään tulevien kampanjoiden suunnitteluun ja tilastojen hyödyntämiseen. Kaikkea ei kannata tehdä käsin, automatisoi kaikki, mitä pystyt. Hyödynnämme osuuskuntana jatkuvasti Googlen tarjoamia uusia analytiikkatyökaluja verkkosivujemme kehityksessä. Käytämme uusia teknologioita myös uusissa projekteissamme, kokeillessamme uutta.
  7. Digitaalisen markkinoinnin työkalujen tulisi innostaa luovuuteen eikä estää tai rajoittaa sitä.
    • Pyrimme hyödyntämään erilaisia luovia ratkaisuja, sen sijaan että käyttäisimme pelkästään perinteisiä markkinoinnin keinoja. Opiskelemme myös jatkuvasti erilaisten uusien ohjelmistojen hallitsemista ja käyttämistä markkinoinnissa.
  8. Ole vikkelä, ajoissa ja ajan hermolla. Käytä täsmätyökaluja ja nopeita kokeiluja ja unohda isot markkinointiteknologiaprojektit.
    • Ajan hermoilla oleminen on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin. Markkinoinnin kenttä laajenee ja elää jatkuvasti, asiakkaat viettävät eri alustoilla paljon aikaa ja siirtyvät alustalta toiseen. Hyvä markkinoija on aktiivisesti siellä, missä asiakaskin. Sissimarkkinointi on hyvä ja edullinen tapa tehdä nopeita markkinointikampanjoita, joiden tuloksia on helppo mitata. Osuuskuntamme on hyödyntänyt sissimarkkinoinnin keinoja eri projekteissa. Nopealla mukautumiselle asiakkaan käyttäytymisen mukaan voi saavuttaa paljon paremmat tulokset kuin iso markkinointitoimisto kalliilla projektilla, joka on aikaansa jäljessä.

Luo rohkeasti uutta ja kokeile, haasta itseäsi ja markkinointia. ”Menestyksen avain on aina ihminen – palvelun ainutlaatuinen käyttäjä.” Osuuskuntamme toiminnassa kokeilemme jatkuvasti uudenlaisia markkinointikeinoja sekä haastamme itseämme. Opimme ja kehitymme kokeilujen tuloksena ja voimme tarjota menestyksekkäämpiä ratkaisuja yrityksille.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *