Ellun kanat – Mitä tapahtuu huomenna sponsoroinnille?

Ellun kanat – Mitä tapahtuu huomenna sponsoroinnille?

Kuulin kirjasta osuuskuntalaisiltani, ja Salo Gaming Expoon liittyy vahvasti sponsorointi, sillä koko ajan haemme yhteistyökumppaneita sekä sponsoreita esimerkiksi peli turnausten palkintojen merkeissä. Ellun kanat keskittyvät kirjassa pääasiallisesti arvo pohjaiseen yhteistyöhön sekä sponsorointiin yritysten ja kohteiden väliltä. Heidän käyttämä termi tästä on ”arvoliittolaisuus.”

Kirjassa käydään läpi 10 väitettä arvoliittolaisuudesta, jossa on erittäin hyviä pointteja. Esimerkiksi kuinka mediassa ihmisten tavoittaminen on yhä hankalampaa, kuinka sponsoroinnin markkinat ovat menneet ohi tv-mainonnan ja miten sponsoroinnilla yritykset pystyvät vaihdattamaan yhteiskunnallista muutosta.

Kirja kertoo hyvin esimerkein, kuinka esimerkiksi sponsoroinnilla on saatu isoja asioita aikaan, ja kuinka yrityksillä ja sponsoroitavilla on oltava samat arvot. Kirjassa kerrotaan yrityksestä, joka järjesti hienon naistenpäivän tempauksen, mutta samalla tuomittiin siitä, että se maksoi naistyöntekijöilleen sekä tummaihoiselle työntekijälleen vähemmän palkkaa kuin valkoisille miestyöntekijöilleen. Kirjan sanoin ”yritys siis yritti korostaa moniarvoisuuttaan mutta oli itse toiminut arvojensa vastaisesti.” Jos joskus saan niinkin merkittävän työn, jossa saan päättää arvoliittolaisuuksista, täytyy miettiä tarkkaan kenen kanssa alkaa yhteistyöhön. Varsinkin jos yhteistyökampanja saa paljon huomiota esimerkiksi mediassa, täytyy olla varma, että yrityksellä on samat arvot. Media kaivaa usein esiin ne synkemmätkin puolet. En kuitenkaan haluaisi työskennellä yrityksessä, missä minun omat, sekä yrityksen arvot eivät kohtaa.

”Salaa hyvää tekeminen on jollain kummallisella tavalla nähty puhtaammaksi kuin reilusti avoin arvoperustein tai vastuullinen työ. Kuitenkin asiat tulevat merkityksellisiksi, kun niistä saa tietää.” Tästä olen samaa mieltä. Me suomalaiset olemme vaatimattomia, emmekä tuo esille sitä hyvää mitä olemme tehneet, koska yleensä se nähdään rehvastelevana. Tässäkin tapauksessa, jos joskus saan sellaisen työn, jossa saan valita sponsoinnin kohteen, paitsi sen pitää olla arvojen mukainen, siitä pitää olla avoin.

Kirjan lopussa on monia esimerkkejä sponsoriyhteistöistä, joista yksi oli eSports. Kappale oli kiinnostava jo sillä, että se liittyy vahvasti Salo Gaming Expoon. Mitään huippuvinkkejä ei se minun kohdalleni antanut, mutta siinä puhuttiin lähinnä siitä, että kuinka paljon e urheilu on nousussa sponsoroinnissa, mutta kuitenkin sponsoroijien on hyvä muistaa, että kaikkien yritysten arvoille ei ole hyvä sponsoroida väkivaltaisia räiskintäpelejä. Kappale sai kuitenkin minut miettimään keitä ei varmasti voisi pyytää yhteistyökumppaniksimme, ja ketkä voisi potentiaalisesti olla yhteistyökumppaneitamme.

Kuulin kirjasta osuuskuntalaisiltani, ja Salo Gaming Expoon liittyy vahvasti sponsorointi, sillä koko ajan haemme yhteistyökumppaneita sekä sponsoreita esimerkiksi peli turnausten palkintojen merkeissä. Ellun kanat keskittyvät kirjassa pääasiallisesti arvo pohjaiseen yhteistyöhön sekä sponsorointiin yritysten ja kohteiden väliltä. Heidän käyttämä termi tästä on ”arvoliittolaisuus.”

Kirjassa käydään läpi 10 väitettä arvoliittolaisuudesta, jossa on erittäin hyviä pointteja. Esimerkiksi kuinka mediassa ihmisten tavoittaminen on yhä hankalampaa, kuinka sponsoroinnin markkinat ovat menneet ohi tv-mainonnan ja miten sponsoroinnilla yritykset pystyvät vaihdattamaan yhteiskunnallista muutosta.

Kirja kertoo hyvin esimerkein, kuinka esimerkiksi sponsoroinnilla on saatu isoja asioita aikaan, ja kuinka yrityksillä ja sponsoroitavilla on oltava samat arvot. Kirjassa kerrotaan yrityksestä, joka järjesti hienon naistenpäivän tempauksen, mutta samalla tuomittiin siitä, että se maksoi naistyöntekijöilleen sekä tummaihoiselle työntekijälleen vähemmän palkkaa kuin valkoisille miestyöntekijöilleen. Kirjan sanoin ”yritys siis yritti korostaa moniarvoisuuttaan mutta oli itse toiminut arvojensa vastaisesti.” Jos joskus saan niinkin merkittävän työn, jossa saan päättää arvoliittolaisuuksista, täytyy miettiä tarkkaan kenen kanssa alkaa yhteistyöhön. Varsinkin jos yhteistyökampanja saa paljon huomiota esimerkiksi mediassa, täytyy olla varma, että yrityksellä on samat arvot. Media kaivaa usein esiin ne synkemmätkin puolet. En kuitenkaan haluaisi työskennellä yrityksessä, missä minun omat, sekä yrityksen arvot eivät kohtaa.

”Salaa hyvää tekeminen on jollain kummallisella tavalla nähty puhtaammaksi kuin reilusti avoin arvoperustein tai vastuullinen työ. Kuitenkin asiat tulevat merkityksellisiksi, kun niistä saa tietää.” Tästä olen samaa mieltä. Me suomalaiset olemme vaatimattomia, emmekä tuo esille sitä hyvää mitä olemme tehneet, koska yleensä se nähdään rehvastelevana. Tässäkin tapauksessa, jos joskus saan sellaisen työn, jossa saan valita sponsoinnin kohteen, paitsi sen pitää olla arvojen mukainen, siitä pitää olla avoin.

Kirjan lopussa on monia esimerkkejä sponsoriyhteistöistä, joista yksi oli eSports. Kappale oli kiinnostava jo sillä, että se liittyy vahvasti Salo Gaming Expoon. Mitään huippuvinkkejä ei se minun kohdalleni antanut, mutta siinä puhuttiin lähinnä siitä, että kuinka paljon e urheilu on nousussa sponsoroinnissa, mutta kuitenkin sponsoroijien on hyvä muistaa, että kaikkien yritysten arvoille ei ole hyvä sponsoroida väkivaltaisia räiskintäpelejä. Kappale sai kuitenkin minut miettimään keitä ei varmasti voisi pyytää yhteistyökumppaniksimme, ja ketkä voisi potentiaalisesti olla yhteistyökumppaneitamme.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *