Erilaistu tai kuole

Jack Trout & Gustav Hafren

Kirjapisteet: 3

”Aikojen alussa valinnanvara ei ollut mikään ongelma. Kun varhainen esi-isämme ihmetteli; mitä meillä on illalliseksi?, niin vastaus oli varsin yksinkertainen. Ateriaksi tarjoiltiin eläin, jonka hän pystyi juoksemaan kiinni, tappamaan ja raahaamaan takaisin luolaan. Nykypäivän ihminen kävelee sen sijaan luolamaiseen valintamyymälään ja tuijottelee valtavaa leikkelevalikoimaa, jonka lihat joku muu on pyydystänyt, tappanut, valmistanut ja pakannut häntä varten.”

 

Kuten kirjan nimestä voi jo olettaakin, niin teoksen punaisena lankana toimii erilaistumisen tärkeys markkinoinnissa. Edellinen kappale kertoo sen, että kaikki tuotteet saadaan nykyään helposti esille, mutta mikä on sinun tapasi erikoistua muista? Kirja käsittelee kaikki eri tavat minkä kanssa voit erilaistua, mutta muista valita tiesi hyvin.

 

U.S.P?

 

Unique Selling Proposition, eli näin suomeksi ainutlaatuinen myyntitarjous. Tämän on keksinyt Rosser Reeves 1960-luvulla ja se koostuu kolmesta eri osasta.

 

  1. Jokaisen mainoksen on tehtävä kuluttajalle tarjous, eli sen on kerrottava miten kuluttaja hyötyy, kun hän ostaa tuotteesi.
  2. Tarjouksen on oltava sellainen, että kilpailija ei pysty siihen vastaamaan
  3. Tarjoksen on oltava niin voimakas (”törkeä lupaus”, Parantainen), että se tuo asiakkaita.

 

U.S.P on yksinkertainen konsepti, joka osittaa sitä, että aina ei tarvitse miettiä monimutkaisesti.

 

Nykyään samanlaisia tuotteita on jo niin paljon, että sinun erilaisuus on jo jollain käytössä, jolloin mikään ei voi olla erilaista. Troutin vinkit tähän on 1. Ymmärrä kilpailutilanteesi 2. Määrittele erilaistava idea 3. Tee ideastasi uskottava 4. Tee maailma tietoiseksi ideastasi.

 

Kirja käsittelee mielestäni hyvin erilaistumisen kokonaisuudessaan (välillä melko ärsyttävään sävyyn). Toi itselleni uusia näkökulmia markkinointiin, joita tulen jatkossa käyttämään. 7/10.


Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *