Salo Gaming Expo

Tikketti

Salon messut

Canva

Key Learning Notes

Huomioita ja pohdintaa uuden oppimisesta, kirjallisuudesta ja tiimistä.

Salo Gaming Expo

Salo Gaming Expo on Salon seudun suurin peli -ja messutapahtuma. Tavoitteemme tänä vuonna on 400 pelajaa ja yli 1000 messuilijaa.

Mainsotimme peli -ja messutapahtumaamme Instagramissa sponsoroidulla mainoksella. Instagram on paras sosiaalisen media mainostaan pelitapahtumaa, koska user engagement eli käyttäjien sitoutuminen postauksiin ja mainoksiin on suurempi kuin muissa palveluissa. Kohderyhmämme käyttää enemmän Instagramia, kuin muita sosiaalisia medioita. Instagramin keskiverto käyttöaika päivässä on 15 minuuttia, josta alle 25-vuotiaiden käyttöaika on pidempi ja iän noustessa käyttöaika vähenee. Kohderymämme on juuri alle 25-vuotiaat, joten Instagram antaa parhaan mahdollisuuden mainoksen päätymisen asiakkaan nähtäväksi.

Some engagement

Instagram mainonta suunnitellaan Facebook Ads Managerin kanssa. Ads Managerin käyttö on yksinkertaista. Tärkeimmät huomioitavat asiat mainosken luonnissa on kampanjan tavoite, mainosjoukon luonti, budjetti ja itse mainos.

Markkinointitavoite valitaan kuvassa näkyvässä taulukosta. Käytimme sitoutumis vaihtoehtoa, koska se keskittyy vuorovaikutukseen, kommentoimiseen ja tarjouksia lunastavien ihmisten määrään.

Mainosjoukkoa luodessa tärkeimmät asiat, joihin kannattaa tutustu on mainonnan alue ja tarkka kohdentaminen. Kohdensimme mainontamme Etelä-Suomeen, henkilöihin, ketkä ovat kiinnostuneet elektroniikasta ja pelaamisesta. Tarkka kohdentaminen rajaa mainoksen henkilöille, ketkä ovat tykänneet tuotteeseesi tai palveluusi liittyvistä asioista Facebookissa.

Mainonnan maksussa on kaksi vaihtoehtoa: CPM ja CPC. CPM eli ”cost per mille” oli meille sopivampi vaihtoehto, jossa laskutetaan mainoksen näyttökertojen mukaan. Vain 10€ riitti tavoittamaan yli 500 henkilöä.   
Toinen vaihtoehto on ”cost per click”, jossa laskutetaan mainoksen klikkauksien mukaan. CPC kuulostaa paremmalta, mutta se on kallista. Mainoksen klikkaus maksaa valitsemiesi asetusten mukaan 0,50€ – 2,5€. CPC ei sovi pienelle budjetille, jo vahinkoklikkaukset olisivat syöneet budjetimme, jonka käytimme CPM:ään. 

Itse mainosta ei pidä unohtaa. Tiedän miten saamme rahoilemme enemmän vastinetta seuraavalla keralla. Virheeni oli tehdä ”normaali” mainos visuaaliselle alustalle. Tutustuttuani tarkemmin Instagram-mainontaan ymmärsin, että vanhanaikaiset mainokset toimivat vain tunnetuilla brändeillä, joiden tuote tai palvelu tunnetaan ennestään. Monissa artikkeleissa ohjeistettiin luomaan visuaalisesti puoleensavetävä, tunteellinen mainos, jonka avulla erottuu kilpailusta.

Tiketti

Salo Gaming Expon liput myydään Tiketissä. Tiketti ilmoittaa selvästi verkkosivuillaan hinnan, jonka he ottavat jokaisesta myydystä lipusta, toisin kuin kilpailijat kuten Ticketmaster tai Lippu.fi. Tiketti lupaa ystävällistä ja nopeaa asiakaspalvelua, joka on täysin totta. Heidän kanssaan on helppo tehdä yhteistyötä ja sähköpostiviestit muuttuivat varattavaksi tapahtumaksi helposti. 
Heidän tarjoamaa nopeutta on pidettävä kuitenkin silmällä. Tiketin verkkosivulla luvataan 2 arkipäivän toimitus tarvittavien tietojen saamisesta, tähän meni kuitenkin viikko. Siksi suosittelen tarvittavan materiaalin luomisen ja lähettämisen jo hyvissä ajoin ennen luvattuja aikamääreitä.

Tikettiin saa otettua helposti yhteyttä esimerkiksi sähköpostilla. He vastaavat viestiin tapahtumatietolomaakella. Lomakkeeseen täytetään vaadittavat tiedot tapahtumasta. Lomaketta täyttettäessä in tiedettävä:

– Järjestäjän ja tapahtuman nimi
– Tapahtuman esittelyteksti ja päivämäärät
– Esteettömyys pyörätuolilla
– Myynnissä olevien lippujen määrä, ovimyyntiin varattu kiintiö ja järjestäjän         omaan käyttöön tarvittavat paikat 
– Eri lipputyyppien ennakko -ja ovihinta + lipputyypille varattu kiintiö
– Varausaika ja varaustyyli, esimerkiksi verkko ja puhelinpalvelu
– Vaihdetaanko liput rannekkeisiin. Missä ja milloin?

Tiketti on hyvä palvelu hallita, koska lippujen hinnan muutokset onnistuu nopeasti sähöpostin kanssa. Yllätyin, positiivesti koska lippujemme hinnat on halvempia, mitä aikaisemmin ne ostaa. Myös lyhyiden kampanjoiden ajaksi hinnat saa muutettua verkkoon helposti. 

Tapahtumatietolomakkeen kanssa on lähetettävä tapahtuman pohjakartta. Excel on hyvä ja riittävä työkalu pohjakartan rakentamiseen.  Pohjakartan on oltava selvä. Pohjakartasta on nähtävä pöytien ja paikkojen määrä sekä numerointi. Värikoodit on hyvä tapa erottaa eri lipputyypit toisitaan.
Jo ensimmäisessä pohjakartassa on otettava huomioon paloturvallisuus, joka rajaa tilan käyttöä. Pöytien välissä on varmasti pysyttävä liikkumaan, myös seinuksille on jätettävä käytävät. Hallin mitat kävimme varmistamassa itse paikan päällä. 

Canva

Canva on yksinkertaisin, mutta hyödyllisin työkalu sisällöntuottaiseen minkä tiedän. Canva on todella tehokas työkalu tradenomille. Sadoista ominaisuuksista ja tuhansista pohjista saa rakennettua ammattimaista jälkeä harjoittelun jälkeen.  Sosiaalinen media, julisteet ja flyerit hoituu samalla ohjelmalla. Kohdistuin itse sosiaaliseen mediaan.Kirjoitin hyödyllisen blogikirjoituksen missä käytän Canvaa ja kerron, miten Canvalla pääsee mainiosti alkuun. Käytän Canvaa varmasti jatkossa, haluan oppia vielä viimeisetkin niksit ja päätyä luomaan ammattimaisia tuotoksia

Valmiit suunnittelumallit antavat helposti oikean kokoisen pohjan työlle.

Somemateriaali
VS.

Salon messut

Salon messuilla tehtiin tänä vuonna uusi kävijäennätys. Messuilla oli kävijöitä noin 5100. Messut olivat mahtava tilaisuus esitellä Salo Gaming Expon toimintaa, tavata mahdolliset asiakkaat, varmistaa mitkä pelit vetivät puoleensa eniten ihmisiä ja tehdä yhteistyötä yhtesityökumppanimme kanssa. Olen opinnut hyödyllisiä asioita kaisemmista messuista, siksi Salon messut meni puolestamme sujuvasti. Tilankäyttö, kalusto, verkko ja sähköt, sekä ohjelma ja sen aikataulutus vaativat suunnittelua. 
Varmistimme myös Salon messujen alueemme paikan päällä, tilaa oli rajoitetusti. Tilan varmistaminen johti päätöökseen, että messupaikallemme mahtuu 4 pelikonsolia ja 2 tietokonetta tuolineen ja pöytineen. Tämä on tärkeä tieto, koska pelikonsolien ja tietokoneiden määrä vaikutti isosti pitämiimme turnauksiin ja niiden suunnitteluun. 

Messujen päätarkoitus oli saada ihmiset kiinnostumaan tapahtumastamme. Turnaukset, joissa pelaajat pääsevät näyttämään taitojaan + mahdollisuus voittaa palkintoja herätti pelaajien ja heidän vanhempiensa kiinnostuksen.

Haastavin osuus oli sisällön, eli turnauksien suunnittelu. Halusimme, että kaksipäiväisillä messuilla jokaisella kiinnostuneella oli mahdollisuus osallistua tarkoitukselliseen pelaamiseen riipumatta siitä, mihin aikaan päivästä he sattuivat paikalle. Ratkaisimme ongelman useilla lyhyillä turnauksilla päivän läpi. Lyhyet turnaukset mahdollistivat palkintojen jaon osallistuneille paikan päällä. Pelaajat tiesivät saavansa konkreettisen palkinnon messuilta mukaansa, mikä lisäsi pelaamisen ja osallistumisen houkutteluvuutta.  
Myös turnauksien säännöt suunniteltiin normaaleista säännöistä erilaisiksi, jotta kokemus eroaisi posiitivisesti verrattaessa pelaamiseen kotona. 

Messupaikkaan on hyvä tutustua ennaltaan mahdollisuuksien mukaan. Meille messujen suurin haaste oli internet ja tarvittava sähkö laitteillemme. Helppo ratkaisu olisi ollut yhdistää laitteet Salohallin langattomaan verkkoon. Vaikka messupaikan langaton verkko toimisikin hyvin, on otettava huomioon, että tuhannet messukävijät kuormittavat verkkoa päivän aikana. Siksi varautusimme viikonloppuun omalla verkollamme, jotta pystyimme takaamaan netin toimivuuden. Olimme oikeassa asian suhteen, muut valittelivat netin hitautta päivän läpi.

Varautusimme sähkölaitteidemme määrään riittävillä jatkojohdoilla. Suosittelen varautumaan  jatko -ja nettijohtoihin, sekä muihin tarvittaviin esineisiin ylimääräisillä kappaleilla mahdollisuuksien mukaan. Lainasimme jatkojohtojamme esimerkiksi toiselle näytteilleasettajalle, kenellä oli ongelmia maksupäätteensä latauksen kanssa. Yksi ylimääräinen on parempi, kuin yksi liian vähän.

KEY LEARNING NOTES                                                       

                                     
Omat oppimiskokemukset

BisnesAkateiassa on hyvät mahdollisuudet innostaviin oppiskokemuksiin. Olemme osuuskuntana siirtymässä lähemmäs tehokkaampaa oppimista, sellaista mitä BA:ssa haetaan. Olen syventynyt laajaan tekniseen osaamiseen, joka keskittyy paljon Salo Gaming Expo-projektin ympärille. Ensimmäinen isosti positiivinen oppimiskokemukseni oli graafiseen suunnitteluohjelmaan Canvaan tutustuminen ja sen haltuunotto. Pidän paljon Salo Gaming Exposta projektina, teknologia ja pelit ovat mielenkiintojani ja tapahtuma on varsinkin tänä vuonna ajankohtainen, kun eSports-otteluita voi seurata ensimmäistä kertaa televisiosta. Haluan tapahtumamme olevan ammattimainen. Canva antoi mahdollisuuden ottaa ensimmäiset askeleet kohti tätä määränpäätä. Huomasin todella ensimmäistä kertaa, miten into toi potkua oppimiseen. Haluan jatkossa oppia valjastamaan tämän innon tuoman potkun. Esimerkiksi kesä on minulle hyvää harjoittelua, opiskelu ei ole pää keskittymiskohteeni, näen kuitenkin kesäksi sopimamme palaverit positiivisina ja hyödyllisinä mahdollisuuksina kartuttaa omaa osaamistani.
Toinen mainitsemisen arvoinen asia oppimiskokemuksistani on oppimisen hyödyn konkretisoituminen. Osaaminen helpotti selvästi esimerkiksi messutoimintaa. Messutoiminta ei ole tradenomin tärkein osaamisalue, mutta oli mukava nähdä, miten opinnoista kerätyt aikaisemmat messukokemukset auttoivat meitä viimeisimmässä messutapahtumassamme. Vältimme messuhallin hitaan ja kaatuilevan netin varautumalla omalla verkollamme ja osasimme varata messupaikallemme riittävästi virtaa jatkojohdoilla, joita muut näytteilleasettajat sitten lainasivat. Tällaiset yksinkertaisetkin osaamisen kokemukset sytyttävät innostuksen ja oikeasti oppimisen halun. Haluan jatkossakin törmätä näihin tilanteisiin ja ne ovatkin yksi palanen innostuksen valjastamiseen, josta mainitsin aikaisemmin.

Projektiryhmät

Projektiryhmiä ei valita niinkään, että kasattaisiin supertiimi, johon liittyy parhaimmat osaajat ja innokkaimmat oppimaan. Projektiryhmät ovat olleet hyvin itsestään ohjautuvia. Projekteja tehdään pääasiallisesti vain tutuissa ryhmissä. Tämä ei ole mielestäni ongelma, työskentely on luonteeltaan ”rennompaa” tutuissa ryhmässä. Ryhmän jäsenet tuntevat muiden luonteenpiirteet ja osaamisen. Ryhmän työskentelytapoihin tottuu ja sen kautta on helpompi varautua tuleviin haasteisiin. Avunpyytämisen ja ”tyhmien” kysymyksien esittämisen kynnys on matalampi, joka luo turvallisen työympäristön. Kaiken ei aina tarvitse kuitenkaan olla turvallista ja kivaa. Itsestään ohjautuvilla vältetään näiden mahdollisten supertiimien tuomat hyödyt.
Salo Gaming Expo projektitiimimme toiminta on hiljalleen jo hyvällä tasolla. Haluamme projektin onnistuvan. Tämä esiintyy tiimissä pienenä stressinä, joka on myös hyvä asia. Se työntää meitä sopivasti eteenpäin. Olemme nyt kesää vasten päässeet yli pienestä kankeudesta, jonka lääkkeenä oli vähemmän suunnittelua ja enemmän tekemistä. Oli virkistävää nähdä ryhmän jäsenen kiinnostuvan Salo Gaming Expon kautta graafisesta suunnittelusta, joka on monin tavoin suuri voimavara projektillemme. Ideaalissa tilanteessa löydämme kaikki sen suurimman kiinnostuksenkohteemme ja kehitämme osaamistamme tehokkaasti projektin varrella.

Tiedot ja taidot kirjallisuudesta.

Koin lukemani kirjallisuuden hyödylliseksi. Olen teknisesti taidokas henkilö, tiedonhakutaitoni verkosta on todella tehokas. Tiedon ja osaamisen hakeminen kirjoista tuntui aikaisemmin kovin vieraalta. Canvaan, verkkosivuihin ja esimerkiksi kohdennettuun mainontaan etsin tarvitsemani tiedon verkosta. Luin kirjallisuutta aiheista, joihin ei löydy selvää vastausta verkosta. Kävin päässäni läpi aiheita, jotka ovat minulle haastavia, luin kirjallisuutta ja kirjoitin aiheista blogitekstejä, joissa avaan ongelmaa ja ratkaisua lukijalle parhaani mukaan. Blogitekstien kirjoittaminen on samalla itselleni mainio mahdollisuus sisäistää aihe paremmin. Hyvä esimerkki tällaisesta kirjasta on Ann Handleyn Everybody Writes. Kirjoittaminen ja tekstin tuottaminen on ollut minulle haastavaa, se kuitenkin äärimmäisen arvokas taito, jonka haluan taitaa tulevaisuudessa. Etsin käsiini aiheesta arvostetun kirjan ja otin kirjasta ylös mielestäni tärkeimmät asiat, jotka auttavat minua, mutta myös muita kehittymään. Tekstin kirjoittaminen on minulle nyt paljon luontevampaa, enkä olisi löytänyt parempaa materiaalia verkosta. Muita lukemani kirjallisuuden aiheita ovat innostuksen ylläpitäminen, virheistä oppiminen, kylmäsoitot, uusien asioiden kokeileminen ja hyödyntämämme projektityökalu kanban. Kirjoitin myös kahdesta muusta hyödyllisestä työkalusta Canvasta ja Discordista.

Treenit

Treeneistä on mahdollisuus saada paljon enemmän hyötyä irti. Treenien aiheet ovat olleet hyvin satunnaisia. Uskon, että treenit nähdään ennemmin suorituksena, joka hoidetaan pois alta, kuin mahdollisuutena kehittää osaamista osuuskunnan kesken tehokkaasti. Koko osuuskunnan on oltava aktiivisempi itse treeneissä ja treenien suunnittelussa. Treenien aiheet on vaikea ongelma ratkaista. Treenit on helppo pitää omaan projektiin tai omaan kiinnostuksenkohteeseen liittyvästä asiasta. Jos aihe ei satu kiinnostamaan, tai sitä ei realistisesti näe hyödylliseksi tulevaisuudessa, treeneissä työn tehokkuus ja paikallaolevien määrä laskee. Itse koin hyödyllisimmiksi treeneiksi treenit eri projektityökaluista, hinnoittelusta ja Illustratorin käytöstä.

Motorola 1

Mikä meni hyvin?
Opin tradenomille hyödyllisiä taitoja. Canvan osaaminen antaa hyvän pohjan luoda ammattimaisia tuotoksia esimerkiksi sosiaaliseen mediaan. Salon messuilla huomasin miten opinnot kehittävät osaamistani. Aiemmat messukokemukset opintojen aikana mahdollisti messupäivien onnistumisen. Aikaisemmat kokemukset auttoivat sähkön, netin ja tilan kanssa. Salo Gaming Expon suunnittelu opettaa hyvin millaista suuremman tapahtuman suunnittelu on. Tapahtumat vaativat paljon työtä. Olemme onnistuneet välttämään työn kasautumisen, joka on yksi tapahtuman järjestämisen keskeisistä ongelmista.

Meni huonosti/parannettavaa
Parannettavaa oppimisessa on työn aikatauluttaminen. Opinnot ovat edistyneet hyvin, mutta osa työnteon rakenteesta puuttui, Toimin todella paljon motivaation mukaan. Hoidan toimeksiannot aikataulussa, mutta työnteko ja oppiminen on muutettava johdonmukaisemmaksi, jotta saan opinnoista enemmän irti. 

Käytäntöön
Vien käytäntöön Canvan osaamisen parempaan sisältöön. Tiketin osaaminen ja kohdennettuun mainontaan tutustuminen mahdollistaa onnistuneen lipunmyynnin Salo Gaming Expoon. Seuraavaksi haluan keskittyä Salo Gaming Expoon. Toiminta on muutettava järjestestelmällisemmäksi, kanban on ollut lupaava työkalu lieventämään tätä ongelmaa.

Motorola 2

Mikä meni hyvin?
Varsinkin Salo Gaming Expo ryhmä on tiimiytynyt hyvin. Osuuskunnan tekeminen on ollut jo vähän aktiivisempaa ja projekteja on tullut lisää. Kiinnostus oppimiseen ja tekemiseen on noussut monella. Työilmapiiri on tätä kautta mukavampi ja opiskelu miellyttävää.

Meni huonosti/parannettavaa
Tiimillä on parannettavaa treenien ja paikallaolon kanssa. Treenit on suunniteltava koko tiimin kanssa paremmin, jotta treeneissä tehdään projekteihin liittyviä juttuja ja kehitytään sitä kautta. Aktiivinen paikallaolo helpottaisi esimerkiksi treeneistä ja projekteista  keskustelua, jota kautta treenit saadaan hyödyllisemmiksi.

Käytäntöön
Työskentelyä ja oppimista on hyvä jatkaa tiimiytymisen parannuttua. Vien käytäntöön hyvän pohjan tiimityöskentelylle. Treenien ja paikallaolon korjaaminen antaa hyvät eväät onnistumiselle jatkossa.