Markkinoinnin Käsikirja Yrittäjälle

Juha Wikström
2013, Myllylahti – Tunnin kirja
Nostin tämän kirjan käsiini pohtiessani aihetta pitämääni treenisessioon. Silmäilin sivuja ja luin kirjaa eteenpäin kunnes osuin teoksen ytimeen. Asiakasarvokartta.
Asiaksarvokartta on aloitteleville yritkyksille suositeltu työväline, jonka tarkoituksena on auttaa toiminnan yhtenäisyyden ja selkeyden luomisessa kaikissa kohtaamisissa. Se vastaa neljän kategorian – markkina, yritysbrändi, kohtaaminen, suunta – sisälällä oleviin 12 kysymykseen:
1. Kenelle markkinoit?
2. Ostajien toiveet, tarpeet, haasteet, unelmat.
3. Missä markkinassa yrityksesi on ja missä se voisi olla?
4. Kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet.
5. Yrityksesi ylivoimaiset kilpailuedut.
6. Mitä yrityksesi edustaa eli mikä on sen rooli ostajalle?
7. Yrityksesi erityinen (erilaistava ja merkittävä) arvo asiakkaalle.
8. Yrityksesi tehtävä.
9. Missä yrityksesi kohtaa asiakkaansa?
10. Miten yrityksesi kohtaa asiakkaansa?
11. Miten yrityksesi kohtaa asiakkaansa?
12. Mistä haluat yrityksesi tulevan kuuluisaksi?
Näihin kysymyksiin ei vastata muutamassa tunnissa, vaan niiden purkaminen voi viedä kuukausia. Halusin silti kokeilla työkalua osuuskunnan kesken treeneissä, sillä toiminnan aloittamisen kannalta on tärkeää, että yrityksellä on yhtenäinen näkemys ja lähestyminen asioihin.
Selkeät toimintamallit, säännöt ja arvot sitouttavat työntekijöitä ja parantavat tuloksia. Yritys, jossa jokainen sooloilee omiaan välittämättä yhteisistä arvoista ja tavoitteista, on tuhoon tuomittu. Asiakasarvokartta ohjaa oikeaan suuntaan sekä vetää kaikki yhteiselle viivalle.
Kirjan toisena kolahduksena haluan nostaa esille vaikuttajien tärkeyden markkinonnissa. Varhaisten omaksujien mielekiinnon nappaamisella on suuri vaikutus, sillä heidän perässä seuraa massa. Ensiksi massayleisölle hölmöltä tuntuva asia muuttuu mielenkiintoiseksi, kun muutama yksilö kokeilee tuotetta. Dominoefektin tavoin pian kaikki muutkin käyttävät tuotetta.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *