Markkinoinnin Supertähti

Jeffrey J. Fox – 2005 Rastor Oy
 
 
Markkinoinnin supertähti huijaa lukiaansa ahmimaan teoksen yhdessä päivässä. Oivasti rakennetut kappaleet koukuttavat ja kannustavat lukemaan. Teoksen kirjoittaja on varmasti miettinyt jäsentämistavan kirjan aiheen ympärille – miten menestyä ja koukuttaa asiakas.
 
 
Teoksessa käytiin esimerkein läpi erilaisia neuvoja, miten saada yritys menestymään markkinoinnin voimin. Jeffrey J. Fox korosti kaiken tekemisen olevan markkinointia – asiakaspalvelusta myyntityöhön. Pelkästään yrityksen mainostaminen ostetussa mediassa ei riitä. Markkinoinnin tarkoituksena on mm. luoda mielikuvaa yrityksestä ja sen arvoista sekä synnyttää pysyviä suhteita yrityksen ja asiakkaan välille. Tätä tapatuu liiketoiminnan jokaisessa aspektissa.
 
 
 
Väärä asiakas on aina väärässä ja oikea aina oikeassa. Useasti yritykset tuhlaavat energiaansa markkinoimalla tuotteitaan liian laajasti, vaikka tehokkain tapa on keskittyä yhteen tiettyyn asiaskuntamarginaaliin. Oikean asiakkaan kohdalla myynti sujuu luontevasti, eikä tunnu vastoinmieliseltä tuputtamisella. Ammattimainen ote myyntiin edistää markkinointa ja antaa asiallisen kuvan yrityksestä ruohonjuuritasolla.
 
 
 
Tuotteelle on myös määriteltävä hyötyarvo rahallisen arvon asettamisen helpottamiseksi. Asiakkaan hankkiessa tuotetta tai palvelua on mietittävä, mitä hyötyä tämä siitä saa. Kalliimpi tuote voi pidemmän päälle vähentää asiakkaan kustannuksia tulevaisuudessa, mutta vastaava halvempi tuote voi palvella asiakasta paremmin nykyhetkessä.
 
 
 
Yllämainitut seikat tulivat ilmi Pop Up Salo -projektissamme. Teimme tapahtumaa varten osuuskunnalle omat tuotteet – eukalyptuskoristeen sekä palasaippuan. Tuotteiden myyminen oikean typpiselle asiakkaalle oli tapahtui miltein itsestään eikä pyyntöhintaa tarvinnut perustella. Perinteisyyttä kannattavalle henkilölle koristeiden myyminen oli vaivaannuttavaa. Huomaismme nopeasti, ettei moinen kannata.
 
 
 
Tuntemalla tuotteesi ja sen tuoman todellisen hyödyn, myynti ja markkinointin helpottuu.
 
 
 
Markkinoinnin supertähteys on usean osa-alueen summa. Teoksen monista esimerkeistä päätellen kokemus tuntuu olevan reseptin salainen raaka-aine. Teorian sisällyttäminen tekemiseen vie aikaa, mutta tulokse ovat varmasti sen arvoisia. Suosittelen teoksen lukemista vastaavanlaisten ahaa-elämysten kokemiseen ja matkasi vauhdittamiseen.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *