Palvelua kiitos, Asiakaspalvelun saloja

Kirja ei herättänyt sinänsä kummempia ajatuksia. Oli kuitenkin ihan mielenkiintoista lukea eri alojen palvelutapoja ja esimerkkejä asiakaskohtaamisista.
Uusia menetelmiä, ajatuksia, toimintatapoja? Kuten jo kerroin niin kirja antoi konkreettisia esimerkkejä eri asiakaspalvelu tilanteista ja tavoista palvella. Lisäksi hankalista asiakastilanteita pohdittiin ja miten niistä selvitä. Kirja antoi myös pari vinkkiä, miten toimia hankalan asiakkaan kanssa. Kirja anti myös hieman kuvan millaisena, muut näkevät suomalaisen asiakaspalvelun.
Mitä voisin siirtää omaan toimintaan/tekemiseen? No ainakin sen, että ottaisin asiakkaan vielä entistä enemmän henkilökohtaisesti ja palvelisin häntä juuri hänen tyylisesti. Tunnustelisin hieman millä tuulella asiakas on. Jos asiakas haluaa palvelun olevan nopeaa, en jää jahkailemaan ja juttelemaan niitä näitä vaan yritän hoitaa asian nopeasti ja ammattitaitoisesti. Jos taas asiakas kokee, että saa parasta palvelua, sillä että kysellään välissä kuulumiset ja kesäsuunnitelmat, niin pyrin palvelemaan siten.
Kirja oli siksi mielestäni ihan hyvä, koska siinä kerrottiin eri palvelualoilta tarinoita asiakastilanteista. Kirja ei kuitenkaan antanut niin suuria ja merkityksellisiä vinkkejä mitä ei olisi jo ennaltaan jo tiennyt. Kuitenkin ihan mielenkiintoinen.
Kolahduksia kirjassa oli kohta missä kerrottiin suomalaisten yleisestä palveluun liittyvästä ongelmasta. Ollaan kovin kohteliaita, mutta ei kuitenkaan nähdä ongelmaa asiakkaan näkökulmasta. Toinen oli myös se, että monet palvelualalla toimivat niin, että ollaan nimenomaan kovin kohteliaita, mutta palvelu on pitkäveteistä ja mitään ei kuitenkaan todellisuudessa tapahdu, eikä itse ongelma tule ratkaistua.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *