Salo Gaming Expo

Visioonan verkkosivut

renkaanvaihto

Renkaiden vaihto ja pesu

Yrityskylä

Ohjaajana Yrityskylässä

Päätehtäväni tapahtuman onnistumisessa oli tapahtuman markkinointi. Markkinointia hoidettiin perinteisillä tavoilla sosiaalisessa mediassa, flyereilla ja tienvarsimainoksilla. Ensimmäinen suurempi markkinointitempaus oli yhteistyö Salolaisen naistenjuoksutapahtuman Salon 7:n kanssa. 

Pystytimme Salon torille teltan, jossa ihmiset pääsivät tutustumaan tapahtuman sisältöön. Teltassa oli videopelipiste, joka sisälsi videopelejä vanhimmista klassikoista uutuuksiin. Teltassa oli myös mahdollisuus pelata lautapelejä.

Markkinointitempauksen hyvä puoli oli nuoren kohderymämme ja heidän vanhempiensa tapaaminen yhtäaikaisesti. Tämä helpotti tiedon levittämistä tapahtumasta.

Esimerkki suunnittelemastani postauksesta, jota hyöddynnettiin sosiaalisessa mediassa ilmoittaaksemme paikallaolostamme Salon torilla.

Tapahtuman markkinointi sisälsi yhteistyötä muiden LAN-tapahtumien kanssa. Yksi tunntetuimmista Salolaisita tapahtumista on ComBounD. Teimme yhteistyötä Comboundin kanssa, kävin tutustumassa tapahtumaan ja oppimaan miten toiset olivat hoitaneet tapahtuman järjestelyn. Teimme yhteistyötä mainostamalla toistemme tapahtumia sosiaalisessa mediassa ja itse tapahtuman järjestämiseen löysimme avuksi teknistä osaamista, jota tapahtumamme tarvitsi.

Suunnittelin markkinointiryhämme kanssa mediatiedotteen, jonka lähetimme lähialueiden lehtiin. Tiedote herätti lehdissä kiinnostuta ja tiedote julkaistiin esimerkiksi Salonjokilaakossa, joka jaetaan viikottain 32 000 ihmiselle ja Salon Seudun Sanomissa, jonka lukijamäärä tällä hetkellä on 46 000.

Osallistuin videon editoimiseen, jolla toivotettiin pelaajat tervetulleeksi tapahtumaan vähän ennen tapahtuman ovien aukeamista.

Editoin myös tapahtuman jälkeisen aftermovien. Video esittää tapahtuman kulkua ja siitä saa hyvän kuvan, millainen tapahtuma todellisuudessaan oli.

Katso video

Vuoden 2017 ja 2018 tapahtumat olivat täynnä asiakaspalvelua. Tapahtuman alussa myin pääsisäänkäynnillä lippuja ja toivotin pelaajat tervetulleeksi. Seuraava myyntitehtäväni oli myydä pääyhtesityökumppanimme Rockstarin tuotteitta heidän pisteellään. Minulla oli ilo päästä auttammaan myös peliturnauksissa ja pelaajia itseään. Tuomaroin peliturnauksia, joissa seurattiin SEULin eli Suomen elektronisen urheilun liiton sääntöjä. Tapahtuman ajan sain auttaa pelaajia heitä askaruttavissa asioissa, kuulokkeiden, näppäimistöjen ja pelionglemien kanssa. Saimme hyvää palauttetta siitä, että henkilökuntana olimme helposti saatavilla ja kynnys avun pyytämiseen oli pieni.

Osaamiseni ennen
0%

Minulla oli ympäripyöreä kuva siitä, miten tapahtuma järjestetään ja mitä se käytännössä vaatii. Käytännön asiat eivät olleet selviä ja tarvittava työmäärä oli vaikeaa arvioida. 

Osaamiseni nyt
0%

Ymmärrän paremmin miten paljon huomiota ja aikaa tapahtuman eri asioihin pitää kiinnittää, että ne onnistuvat, ainakin osittain suunnitelmien mukaan. Pääsin hoitamaan tapahtman markkinointia, joka onnistui, mutta siinäkin oli parantamisen varaa. Aikatalussa pysymisen ja materiaalin, jota käytimme olisi voinut hoitaa paremmin. Itse tapahtuman aikana onnistuin asiakaspalvelussa ja huomasin olevani hyvin kykyenevä sitä vaativiin töihin. Ensivuoden tapahtuman parissa pääsen harjoittelemaan kontaktointia uusien yhteistyökumppanien etsimisessä ja harjoittelemaan mitä  yhteistyö nykyisten yhteistyökumpaniemme kanssa vaatii.

Renkaiden vaihto ja pesu

Videosta näet toimintaamme itse paikan päällä.

Osaamiseni ennen
0%

Ennen projektia osasin käyttää Canva-sivustoa/sovellusta. Canva on työkalu, jolla voi suunnittella mainoksia ja postauksia verkossa. 

Osaamiseni nyt
0%

Osaamiseni Canvan käytössä parani huomattavasti. Hyödysin Canvaa myös Salo Gaming Expo-projektissa ja onnistin tekemään visuaalisesti onnistuneita mainoksia. iZettle-maksupäätteen käyttö tuli minulle tutuksi projektin aikana.  Tässä esimerkkejä Canvan käytöstäni:

yrityskylä-ryhmäkuva

Turun Yrityskylässä lapset saavat harjoitella päivän ajan työntekoa Yrityskylässä olevissa eri alojen yritysten työntekijänä.

Työpäivät alkoivat Yrityskylän yleisen siisteyden ja yrityksissä tarvittavan sisällön varmistamisella. Tämä tarkoitti käytännössä tarvittavien papereiden varmistamista ja tietokoneiden ja tablettien avaamista. Tutustuminen lasten aikatauluun ennen päivän alkua helpotti lasten ohjaamista ja ohjeistusta.

Työnkuvaani kuului päivien ajan aina 2 yrityksen hoitaminen ja lapsien ohjaaminen heitä askarutivssa asioissa. Tarkoitus oli pysyä  yrityksen aikataulussa ja varmistaa, että lapset tekivät tarvittavat sopimukset ja yrityksen työtehtävät aikatalussa.

Yhteistyö muiden ohjaajien kanssa korostui varsinkin taukojen suunnittelussa, että yrityksien toiminta jatkui eteenpäin lyhyiden taukojenkin aikana.

Työpäivän lopussa Yrityskylä yritykset valmisteltiin seuraavaa päivää varten, helpottaakseen seuraavan päivän aloittamista.

Vieraile sivustolla: www.visioona.fi

Aloitimme verkkosivujen suunnittelun valkotalulle.
Kävimme keskustelua, millaiset haluamme verkkosivujemme olevan ja mikä niiden tehtävä osuuskunnallemme on.

Päädyimme mahdollisimman yksinkertaiseen ratkaisuun, jonka tarkoitus on auttaa käyttäjiä löytämään haluttu tieto mahdollisimman vähien klikkauksien takaa. Osuuskunnan palvelut, tiimi, blogi, verkkokauppa ja yhteystiedot löytyvät aina yläpalkista järjestyksessä.

Osaamiseni ennen
0%

Osaamiseeni kuului ennen perusasiat. Sain verkkosivut pystyyn, mutta parannettavaa oli kaikilla osa-alueilla. 

Osaamiseni nyt
0%

Projekti auttoi minua oppimaan verkkosivuihin liittyvät perusasiat hyvin. Tiedän nyt mitä eri asiat, verkkohotelli, SEO ja  MAMP käytännössä tarkoittavat. Nyt minulla on parempi valmius muihin verkkosivuprojekteihin. 

Käytimme verkkosivujen tekemiseen WordPress-sisällönhallintaohjelmaa. WordPress on tämän hetken paras sisällönhallintaohjelma, koska se perustuu avoimeen lähdekoodiin. Ketä tahansa PHP-kielen taitaja voi lisätä uusia ladattavassa olevia vimpaimia ja ominaisuuksia, jotka helpottavat muiden käyttäjien verkkosivujen rakentamista. Yksi WordPressin haasteista on löytää ja pysyä tietoisena hyödyllisimmistä ominaisuuksista.

Verkkosivujen alustaminen aloitettiin vaihtamalla osuuskunnan domain halvempaan verkkohottelliin One.comiin, joka on itselleni tuttu, siinä on mieleiseni asiakaspalelu. Tämä tarkoittaa käyttänössä verkkosivun osoitteen www.visioona.fi siirtämistä One.comin serverille, jonka kautta sivusto pyörii.

Opettelin uuden työkalun verkkosivujen suunnitteluun. MAMP mahdollistaa verkkosivujen suunnittelun ja muokkauksen usean tekijän kesken, samlla nykyisiä verkkosivuja voidaan pitää ylhäällä samalla, kun uusia tehdään. MAMPilla laitetaan siis päälle oma testiserveri, jossa verkkosivuja voidaan työstää.

Verkkosivujen tekeminen aloitettiin poistamalla verkkosivuilta vanhat tiedot ja päivitin WordPress-alustalle tarvitsemamme lisäosat, jotka helpottavat verkkosivujen rakentamista.

Verkkosivut tehtiin julkaisukelpoiseksi lisäämällä verkkosivuille välttämätömimmät tiedot eli etusivu, tiimi, kirjablogi -ja yhteystietosivut.

Hakukoneoptimointi auttaa sivua pääsemään googlehakujen kärkeen ja keräämään klikkauksia. Lisäsin sivuille ja sivun sisällä oleville kuville avainsanoja, joilla ihmiset hakevat tietoa hakukoinesta. Jokaiselle sivulle kannattaa ja pitää lisätä teksti joka näkyy hakukoneessa linkin alla. Noin 300 merkkinen teksti, joka sisältää sanoja joilla hauat sivusi löytyvän auttaa sivua pääsemään Google-haun kärkeen. Tällä hetkellä sivumme avainsana keskittyy sanaan Visioona, ja sillä hakusanalla sivusto löytyykin haun kärjestä. Hakukoneoptimoinnin voi muuttaa jatkossa niin, että sivusto löytyy, kun Googlesta haetaan markkinointitoimistoa tai verkkosivujen tekijöitä.