Projektista menestykseen

Kirja: Projektitoiminnan musta kirja – Miten aikamme menestyksekkäin käytäntö saadaan takaisin raiteilleen
Kirjoittaja: Kari Leppälä
Kirjapisteet: 2

 

Kuinka tehdä projektista onnistunut? Tätä kysymystä tulee pohdittua ennen jokaisen projektin aloittamista, sillä on tärkeää tiedostaa projektin onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä, ja näin ollen välttää sudenkuopat. Hyvä työkalu erilaisten muuttujien pohtimiseen on skenaarioajattelu, josta olen aiemmin kirjoittanut ja maininnut moneen kertaan. Pohdin tässä kirjoituksessa projektia tuotekehityksen näkökulmasta, sillä olemme miettineet erilaisia tuotteita myytäväksi omaan verkkokauppaamme. Yksi tuoteideoistamme oli suodatinpussiteline, joka löytyykin nyt verkkokaupasta. 

Ideointi

Tuotekehittely, niin kuin projektien suunnittelu yleensäkin lähtee liikkeelle ideoinnista. Kun mietitään erilaisia ideoita, olisi hyvä keksiä niin monta ideaa kuin mahdollista, eikä vielä tässä vaiheessa heittää huonoja ideoita roskiin. Ideoita ei kannata edes kommentoida ennen seuraavaa vaihetta. Ideoita voi yhdistellä ja eri ideoihin voi palata jälkikäteen.

Mikäli päätät luopua jostain ideasta liian lyhyen testauksen tai erilaisten kokeilujen jälkeen, on hyvinkin mahdollista, että joku muu päättää tarttua ideaan ja kehittää sen toimivaksi. Ideoiden kanssa on hyvä olla realistinen, mutta ei kannata myöskään luovuttaa liian aikaisin. Xerox sai huomata ideansa menneen kilpailijan haaviin, kun Apple julkisti ensimmäisiä laitteitaan. Tässä vaiheessa idean takaisin saaminen ja paremman tuotteen kehittely oli jo myöhäistä.

Mikäli oman idean kanssa meinaa olla jumissa, eikä sille tunnu löytyvän jatkoa, kannattaa rohkeasti kysellä muilta mielipiteitä. Hyvin harva alkaa varastaa ideaasi tässä vaiheessa. Lisäksi on hyödyllistä kuulla erilaisia mielipiteitä. Suodatinpussitelineen kanssa teimme markkina-analyysia kilpailevista tuotteista ja myyntikanavista. Kyselimme opiskelukavereiden sekä tuttujen mielipiteitä tuotteesta ja tarpeesta. Suodatinpussitelineen ottaminen tuotevalikoimaan vaikutti hyvälle idealle kyselyiden ja lukuisien laskelmien jälkeen. Niimpä päätimme tilata yhden erän tuotteita.

Myynti ja tuotekehitys

Pelkillä tuotteilla ei tule vielä myyntiä. Suodatinpussiteline on varsin pienen kohderyhmän tuote, pääasiassa sisutamisesta ja kahvista kiinnostuneet ihmiset. Tuote sopii kyllä hyvin myös uniikiksi lahjaksi. Emme ole tehneet tuotteelle vielä minkäänlaista markkinointia, mutta panostimme tuotekuviin, esittelytekstiin ja hakukoneoptimointiin. Olemmekin jo saaneet tilauksia, mutta tarkoituksena olisi vielä kehittää myyntiä markkinoinnin avulla. Pyrimmekin löytämään hyvän vaikuttajamarkkinoijan, jonka kanssa voisimme tehdä yhteistyötä.

Hyvän tuotteen suojaamista kannattaa harkita jo varsin varhaisessa vaiheessa. Mikäli tuote on jo julkaistu, suojaaminen voi olla hyvin hankalaa. Tuotteen suojaamalla varmistut siitä, ettei tuotteesta tehdä kopioita ja saat näin ollen nauttia sen mahdollisesta menestymisestä kokonaan itse.

Ideointi ja tuotekehittely ei lopu suinkaan tuotteen valmistumiseen. Tuotteista on mahdollista ideoida erilaisia versioita, kuten esimerkiksi erilaiset Daim-patukat, joita saa vain rajatun ajan. Fazer on lähtenyt kehittämään sulkaalevyihin erilaisia makuyhdistelmiä, ja lisännyt näin myyntiään. Tuotevariaatiot voivat buustata myyntiä hyvinkin paljon. Suodatinpussitelineestä kokoamme kahviaiheisen, rajatun erän äitienpäivälahjan myytäväksi Salo IoT Campuksella ja verkkokaupassa.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *