Somekohut ja mainekriisit – Sallamaari Muhonen

Muhosen kirja Somekohut ja mainekriisit kertoo yrityksien kriiseistä ja antaa vinkkejä, miten karttaa kriisitilanteita sosiaalisessa mediassa ja miten toimia kohdatessaan kriisitilanteen.

Muhonen on haastatellut monia suuria yrityksiä. Kirja on selkeä, jokaisessa luvussa yksi kriisitilanne eri yrityksessä. Muhonen on jokaisessa luvussa pohjustanut tulevaa asiaa, sitten on kriisissä taikka some myllerryksen keskellä käyneen yrityksen haastattelu, ja lopuksi pieni neliö, jossa lukee ”mitä tästä opimme?” ja siinä on muutama pallo, jossa selvitetään mihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Asia on tietenkin yrityksille tärkeä. Varsinkin nykymaailmassa sosiaalisessa mediassa saatetaan yritys, tai brändi murskata helposti, jopa ilman syytä, alas, ellei yritys korjaa tilannetta. Luulen kuitenkin, että isoimman hyödyn kirjasta saavat keskisuuret, taikka suuret yritykset.

Henkilökohtaisesti pidän opettavaisista tarinoista, joten minulle kirja oli helppolukuinen ja kiinnostava. Toki täytyy myöntää, ette kirja ollut minulle niin opettavainen kuin esimerkiksi Katleena Kortesuon samasta aiheesta kirjoitettu kirja ”riko lasi hätätilanteessa”. Muhosen kirjassa ei ollut perehdytty niin syvälle kriisiviestintään kuin Kortesuon, muttei ehkä se ollut tarkoituskaan. Muhosen kirja on simppeli, siinä ei ole esimerkiksi kaavoja, vaan vain haastattelut ja niihin tapahtumiin perehdytty ”mitä meni hyvin, mitä olisi voinut mennä paremmin, ja mitä tästä opin” -tyyppisesti.

Muhonen on vielä viimeisessä luvussa koonnut ”kymmenen kohdan toimintaohjeen” jossa hän on hyvin koonnut kymmeneen kohtaan mitä somekohun kohdatessa yrittäjän (tai miksei ihan jokaisen) tulisi ottaa huomioon.

Leave a Comment