The eSports market and eSports sponsoring

E-urheilu?
Ei tarvitse mennä kovin paljoa ajassa taaksepäin, kun e-urheilu oli vielä tuntematon käsite, ja maailmanmestaruusottelut videopeleistä tuntuivat suunnattomalta ajanhaaskaukselta. Kuitenkin kilpailullisten pelimuotojen saavuttama suuri suosio on mahdollistanut pelien eliittitasolla operoivien pelaajien toimeentulon kokonaan pelaamalla – eikä ihan pienellä summalla.
Mistä kaikki on oikein lähtenyt liikkeelle?
Suoratoistopalveluiden, kuten Twitchin ja YouTuben avulla, useat videopeleistä kiinnostuneet ovat voineet seurata jo pitemmän aikaa pelaajia ympäri maailmaa, jotka kykenevät tekemään paineen alla ennennäkemättömiä ratkaisuja ja kantamaan voiton joukkueen puolelle. Tämä on nostanut tiettyjä pelaajia pelaajakansan tietoisuuteen, ja todennäköisestä on, että menestyksekäs ura soolopelaajana nostaa hänet yhteen vaikuttavista ammattilaisjoukkueista. Ammattilaisjoukkueet ovat nimensä veroisia myös e-urheilun alalla. Joukkueet treenaavat yhdessä niin pelin sisällä, kuin sen ulkopuolella. Vaikka e-urheilu ei mittaa välttämättä fyysistä suorituskapasiteettia, se mittaa sen sijaan yksilön ja joukkueen yhteen sointuvia kognitiivisia taitoja, kuten ongelmanratkaisukykyä ja havainnointia tilanteessa, jossa sekunnin murto-osa voi tehdä suuren merkityksen.
Vaikuttavana tekijänä nykypäivän e-urheilussa on tietenkin sen laajuus. Nykypäivänä kun järjestetään maailman huipulla trendaavien videopelejen maailmanmestaruusturnauksia, niitä seuraa ympäri maailmaa miljoonia ihmisiä. Monet yritykset ovat huomanneet tämän, ja haluavat tietenkin osansa potentiaalista näkyvyyttä, mikä tarkoittaa resurssien ohjaamista kohti e-urheilun kokonaisuutta. Aikaisemmin e-urheiluun liittyvissa tapahtumissa oli tyypillisesti esillä tietokonekomponenttien valmistajia, energiajuomabrändejä ja oleellisia oheistuotteita myyviä yrityksiä. Nykypäivänä tapahtumissa ja niiden suoratoistopalveluiden tarjoamassa mainonnassa esiintyy paljon ns. epäoleellista mainontaa, kuten henkilöautojen mainosvideoita. E-urheilu toimii konseptina hyvin samalla tavalla kuin esimerkiksi urheilutapahtumat, ainoastaan laajemmalla alueella.

Vuoden 2019 Salo Gaming Expossa huomasimme vastaavanlaisen ilmiön. Pääturnauksemme tapahtumassa oli Counter-Strike Global Offensive, johon olimme kiinnittäneet 1000e pääpalkinnon. Pelaajamäärä kasvoi lähes sadalla pelaajalla viime vuoteen verrattuna, ja sen verran turnaukseen osallistui myös pelaajia. Vastaavanlaisesti huomasimme mielenkiinnon puutteellisuuden sellaisia turnauksia kohtaan, joissa ei ollut rahallista palkintoa.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *