The esports market

Kirja: The eSports Market and eSports Sponsoring
Kirjailija: Julian Heinz Anton Ströh

Järjestämässämme pelitapahtumassa oli tänä vuonna 1000€ turnauspalkinto, joka herätti paljon kiinnostusta. Kirja on lyhyt katsaus esportsiin ja esportsin ympärillä pyörivään rahaan ja sponsorointiin. Kirjassa käsiteltäviä teemoja pystyi peilaamaan omaan tapahtumaamme, kirja herätti myös uusi ajatuksia.

Ala on kasvanut huimasti, miljardin dollarin arvoiseksi. Kokonaisuudessaan esports on murtautumassa muiden urheilulajien tasolle. Pelaajat harjoittelevat tullakseen paremmaksi, pelaajat kuuluvat joukkoeisiin ja he kilpailevat organisoiduissa turnauksissa parhaalla mahdolisella tasolla. Huomiota ja kunnioitusta alaa kohtaan on kokoajan enemmän.

Tämän huomasi omassa tapahtumassamme siitä, että myimme ennätysmäärän lippuja ja sponsorit ja yhteistyökumppanit liittyivät muuhunkin kuin tietokoneisiin ja elektroniikkaan, OP lounaismaa sponsoroi pääturnaukseemme 1000€ palkinnon, joka nostatti tapahtumamme kiinnostuksen uudelle tasolle. Myös esimerkiksi välipalapatukoita valmistava Corny halusi  antaa pelaajille ja asiakkaille maistettavaksi tuotteittaan.

Tämä kiinnostus pelaamista kohtaan antoi meille myös hyvän mahdollisuuden ottaa askelia eteenpäin ja tehdä asioita isommin. Pelaajia tuli kauempaa ja enemmän, joka mahdollisti kunnon suuren 100 pelaajan turnauksen peluuttamisen, näyttävämpien valojen suunnittelun lavalle ja suuremman tykin vuokraamisen, josta pelejä voi seurata.

Kirjassa mainitaan sponsorien ja yhteistyökumppanien painostavan tapahtuman järjestämistä entistä enemmän. Tämä on täysin ymmärrettävää, rahat eivät ole enää mitään pikkusummia ja rahalla halutaan hyötyä mahdollisimman paljon. Esimerkiksi useamman yhteistyökumppanimme vaatimus oli heidän logonsa näkyminen livestreamissamme. Tästä huomaa miten tapahtumien kasvaminen ja sponsoroinnin lisääntyminen on tehnyt myös suoratoistmaisesta eli livestreamaamisesta vaatimuksen pelitapahtumalle. Tämän ”paineen” voi kokea positiivisena ja negatiivisena asiana. Paine ”pakotti” minut opettelemaan ja varmistamaan livestreamin toimimisen, joka johti korkealaatuisempaan tuotokseen. Paine ei kuitenkaan anna tilaa virheille. Jo yhden vanhentuneen kuvan näyttämistä ei katsota hyvällä.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *